فهرست مطالب

میزان مطالعه

مروری بر اخبار مهم میکروالکترونیک(هفته دوم خرداد)

رسانه‌های چینی می گویند روسیه در سال 2024 ریزتراشه هایی با نسل فناوری 350 نانومتری با اولین دستگاه لیتوگرافی داخلی خود تولید خواهد کرد.
• در حال حاضر، این دستگاه در خط تولید زلنوگراد در حال آزمایش است.
• در حالی که نسل فناوری 350 نانومتری ممکن است در مقایسه با استانداردهای مدرن، قدیمی به نظر برسد اما نقطه شروعی برای روسیه است. با کسب تجربه و تخصص در این نسل فناوری، روسیه قصد دارد به تدریج فناوری نیمه هادی خود را بهبود بخشد و هدف آن دستیابی به نسل فناوری پیشرفته تر 130 نانومتری تا سال 2026 است. این استراتژی نشان دهنده تعهد بلندمدت به توسعه یک صنعت نیمه هادی رقابتی تر و خودکفاتر است.
• تراشه های تولید شده با نسل فناوری 350 نانومتری همچنان می توانند در صنایع خودروسازی، انرژی و مخابرات استفاده شوند.
• روسیه 211.4 میلیارد روبل برای توسعه الکترونیک داخلی در سال 2024 هزینه می کند.
• Nizhny Novgorod Institute of Applied Physics of the Russian Academy of Sciences در سال 2022 اعلام کرد که در حال توسعه اولین تجهیزات لیتوگرافی نیمه هادی روسیه است که به گفته آنها قادر به تولید تراشه نسل فناوری 7 نانومتری است و می تواند تا سال 2028 به تولید کامل برسد. با این حال، این اطلاعات نیاز به تأیید دارد.

https://www.digitimes.com/news/a20240527VL205/russia-ic-manufacturing-euv-lithography-equipment-china.html?mod=3&q=russia


چین در جنگ تجاری خودرو با اعمال تعرفه بر خودروهای اروپایی پاسخ می دهد.
• دولت چین به دنبال اعمال تعرفه جدید بر برخی از خودروهای وارداتی از اروپا است. به طور خاص، این تعرفه برای خودروهایی که دارای موتور بزرگتر از 2.5 لیتر هستند، 25 درصد تعرفه خواهد بود.
• دامنه جنگ تجاری خودرو بین اروپا، آمریکا و چین اکنون به کانادا نیز کشیده شده است که قصد دارد بر واردات خودروهای الکتریکی چینی مالیات وضع کند. در پاسخ چین اقدامات تلافی جویانه را آغاز می کند که دامنه این اقدامات همچنان در حال گسترش به خودروهای سوختی است.
• خودروسازان اروپایی، آمریکایی، ژاپنی و کره ای به اندازه شرکت های چینی در فروش خودروهای الکتریکی قوی نیستند، اما در ساخت و فروش خودروهای هیبریدی و سوختی بسیار خوب عمل می کنند. این موفقیت، آنها را به برندگان بزرگ در تجارت جهانی تبدیل می کند. خودروسازان آلمانی با فروش بالای بین المللی خود، بیشترین خطر را از جنگ های تجاری دارند و آنها را به “بزرگ ترین قربانی مشترک” تبدیل می کند. در نتیجه، آنها پرسروصداترین مخالفان علیه جنگ تجاری بوده اند و تلاش می کنند از تجارت خود محافظت کنند.
• اگر چین به تعرفه های تلافی جویانه خود ادامه دهد، بیش از 30 درصد از درآمد خودروسازان آلمانی را تحت تاثیر قرار خواهد داد. یکی از نمونه‌های آن خودروهای شاسی‌بلند مرسدس بنز است که در ایالات متحده تولید و به چین صادر می‌شوند. در این جنگ تجاری بین‌المللی، اغلب خودروسازان آلمانی به طور مداوم در تضاد تجاری گرفتار شده اند و به طور نامتناسبی تحت تاثیر قرار گرفته اند.
• اگر چین بر خودروهای سوختی بزرگ اروپایی مالیات وضع کند، به طور قابل توجهی بر شرکت های بزرگی مانند تویوتا، مرسدس بنز و BMW تأثیر خواهد گذاشت. برندهای آئودی و پورشه فولکس واگن نیز به شدت تحت تأثیر قرار خواهند گرفت، زیرا طبق گفته شرکت مشاوره حرفه ای Intralink، این برندها جزو ده برند پرفروش در چین هستند.
• تحقیقات ضد دامپینگ اتحادیه اروپا در مورد خودروهای برقی چینی ادامه دارد و گمانه زنی ها مبنی بر اینکه تعرفه های ناشی از آن می تواند از 10 تا 30 درصد باشد. علیرغم این تعرفه های بالقوه، تولیدکنندگان چینی به دلیل رقابت پذیری در هزینه، می توانند به راحتی حتی تعرفه 30 درصدی را جذب کنند و رقابتی باقی بمانند.
• تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی چینی در صادرات به اروپا با چالش‌های متعددی روبرو هستند که عمدتاً به دلیل موانع تجاری در حال ظهور است. با عدم اطمینان در مورد محدودیت های آینده، که ممکن است به سختی محدودیت های ایالات متحده باشد، آنها در حال برنامه ریزی برای تولید محلی در اروپا هستند. این استراتژی از فعالیت آنها در ایتالیا و گفتگوهای اخیر با مقامات ترکیه مشهود است.
• دومین چالش برای تولیدکنندگان چینی خودروهای الکتریکی که به اروپا صادر می کنند، تقاضای داخلی ضعیف است. این تقاضای پایین به دلیل کاهش یارانه‌ها و آگاهی محدود مصرف‌کننده است که در کوتاه‌مدت جذب خودروهای الکتریکی چینی را دشوار می‌کند. با وجود این، خودروسازان چینی متعهد به ایجاد آگاهی از برند در اروپا هستند. به عنوان مثال، NIO، یک خودروساز چینی در حال رشد، اعلام کرده است که برنامه های کارخانه سازی خود را بر اساس تقاضای محلی ارزیابی و تنظیم خواهند کرد.


https://www.digitimes.com/news/a20240527PD212/china-tariff-europe-ev.html?chid=10


خلاصه‌ای از اخبار هفتگی هند
• گوگل گوشی‌های هوشمند پیکسل را در هند می‌سازد.
یک روز پس از آنکه اکونومیک تایمز اعلام کرد که Padget، یکی از شرکت‌های تابعه Dixon Technologies، تولید گوشی‌های هوشمند پیکسل 8 را در ماه سپتامبر آغاز خواهد کرد، چندین گزارش دیگر نشان داد که فاکس‌کان نیز تولید گوشی‌های هوشمند پیکسل را در تامیل نادو، هند آغاز خواهد کرد. این نشان می دهد که Padget و Foxconn هر دو در تولید گوشی های هوشمند پیکسل گوگل در هند مشارکت خواهند داشت.
• هدف شرکت Renesas Electronics رشد قابل توجه در بازار هند است.
Renesas Electronics بازار هند را بسیار مهم می بیند و قصد دارد درآمد خود را از هند افزایش دهد. در حال حاضر، 5 درصد از درآمد آن از هند است، اما این شرکت قصد دارد تا سال 2030 این میزان را بین 10 تا 15 درصد افزایش دهد.
• Kaynes Tech انتظار دارد که کسب و کار OSAT تا دو سال آینده شروع به کار کند.
در میان هیاهوی سرمایه گذاری شرکت های مستقر در هند در زمینه نیمه هادی، Kaynes Technologies گفت که پروژه OSAT آن به دلیل برگزاری انتخابات در هند با تاخیر مواجه شده است و تولید اولیه برای یک یا دو سال آینده برنامه ریزی شده است.
• شرکت Zoho ارائه‌دهنده نرم افزار به عنوان سرویس(SaaS) مستقر در هند به دنبال ساخت تراشه است
Zoho در حال بررسی یک سرمایه گذاری در زمینه تولید تراشه و دریافت مشوق های دولتی است. سرمایه گذاری پیشنهادی برای این پروژه حدود 700 میلیون دلار آمریکا است. Zoho قصد دارد نیمه هادی های ترکیبی تولید کند و یک شریک فنی برای همکاری شناسایی کرده است.
• تلاش شرکت هندی حوزه انرژی خورشیدی برای کاهش وابستگی به چین
Orb Energy یک شرکت هندی در حوزه انرژی خورشیدی، در مصاحبه ای با DIGITIMES Asia اعلام کرد که در چند سال گذشته بیش از 20 درصد استفاده از قطعات چینی را کاهش داده است. این کاهش بخشی از یک حرکت گسترده تر به سمت تنوع بخشیدن به زنجیره های تامین است، به این معنی که آنها به جای اتکای شدید به چین، قطعات را از تامین کنندگان متنوع تر تامین می کنند.
• Airtel و Google Cloud برای ارائه خدمات ابری و هوش مصنوعی در هند همکاری می کنند.
Airtel دومین شرکت بزرگ مخابراتی هند، اخیراً از همکاری بلندمدت با Google Cloud خبر داده است. انتظار می رود این همکاری خدمات ابری و محصولات هوش مصنوعی (GenAI) را برای مشاغل هندی ارائه دهد.


https://www.digitimes.com/news/a20240524VL203/india-roundup-google-ict-manufacturing-kaynes-technology-renesas-ic-manufacturing.html?chid=10


سرعت عرضه تراشه های هوش مصنوعی انویدیا به یکسال کاهش می یابد.
• با توجه به افزایش استفاده از تراشه‌های هوش مصنوعی در سراسر جهان، سود خالص انویدیا در سه ماهه اول سال مالی 2025 (منتهی به 28 آوریل 2024) به 14.9 میلیارد دلار افزایش یافت که بیش از شش برابر بیشتر از مدت مشابه است. جنسن هوانگ، مدیر عامل انویدیا، اعلام کرد که این شرکت اکنون به جای هر دو سال یکبار، هر سال یک تراشه هوش مصنوعی جدید عرضه می کند تا با تقاضای رو به رشد همگام شود.
• طبق گزارشی از The Verge، انویدیا از لحاظ تاریخی تقریباً هر دو سال یکبار معماری جدیدی مانند Ampere در 2020، Hopper در 2022 و Blackwell در 2024 عرضه کرده است. در حال حاضر، تراشه هوش مصنوعی محبوب H100 مبتنی بر معماری Hopper است، در حالی که B200 مبتنی بر معماری Blackwell است.
• پیش از این گمانه زنی هایی مبنی بر اینکه معماری تراشه بعدی انویدیا به نام “Rubin” در سال 2025 راه اندازی می شود، وجود داشت و پردازنده گرافیکی هوش مصنوعی R100 نیز در این سال در دسترس قرار می گیرد. بنابر گفته جنسن هوانگ مبنی بر اینکه این شرکت اکنون هر سال تراشه‌های هوش مصنوعی جدیدی را عرضه می‌کند، این گمانی زنی ها را تأیید می‌کند و نشان می‌دهد که معماری Rubin و R100 واقعاً در سال 2025 عرضه خواهند شد.


https://www.digitimes.com/news/a20240524PD212/nvidia-ic-design-distribution-ai-chip-blackwell.html


با وجود افزایش تعرفه های خودروهای الکتریکی، BYD راه خود را به “حیاط خلوت” ایالات متحده باز می کند.
• تعرفه 100 درصد ایالات متحده بر روی خودروهای الکتریکی(EVs) چینی تا حد زیادی نمادین است و تأثیر عملی زیادی ندارد زیرا EVs چینی فروش چندانی در بازار ایالات متحده ندارند؛ همچنین تعرفه های قبلی آنها را قبلاً در بازار ایالات متحده غیررقابتی کرده است.
• طبق گزارش انجمن خودروهای مسافری چین (CPCA)، در سه ماهه اول سال 2024، Geely تنها خودروساز چینی بود که تنها 2217 دستگاه خودرو به ایالات متحده صادر کرده است. علاوه بر این، طبق داده های واردات ایالات متحده، در حال حاضر تنها چهار مدل خودروی ساخت چین در ایالات متحده به فروش می رسد:
Lincoln Nautilus SUV, the Buick Envision SUV, the Polestar 2, and the Volvo S90 sedan
• برعکس، اگر چین در آینده تعرفه‌های تلافی‌جویانه‌ای را بر واردات خودروهای آمریکایی اعمال کند، ضرر و زیان برای ایالات متحده می‌تواند بسیار بیشتر باشد. بر اساس داده های صادرات ایالات متحده، خودروسازان آمریکایی در سال2021، 155337 دستگاه خودرو به چین صادر کردند که ارزش آن تقریباً 6.3 میلیارد دلار است. اگر چین تعرفه‌های تلافی‌جویانه را اعمال کند، احتمالاً اولین چیزی که آسیب می‌بیند کارخانه جدید BMW در کارولینای جنوبی (که سالانه حدود 25000 خودرو به چین صادر می‌کند) و کارخانه مرسدس بنز در آلاباما است که شاسی‌بلندهای الکتریکی را برای بازار چین تولید می‌کند.
• بنابراین، سیاست تعرفه ای جدید ایالات متحده بر چین ممکن است بیشتر نمادین باشد تا عملی و حتی می تواند به صنایع و بخش های مرتبط ایالات متحده آسیب برساند. اگر اینطور است، چرا ایالات متحده همچنان به این تصمیم ادامه می دهد؟ تحلیل ها نشان می دهد که اقدامات ایالات متحده ممکن است به عنوان سیگنالی به اروپا عمل کند و اتحادیه اروپا را تشویق کند تا تعرفه های بالاتری بر خودروهای برقی چین اعمال کند.
• در مقایسه با بازار ایالات متحده، اتحادیه اروپا و بریتانیا 40 درصد از صادرات خودروهای برقی چین را تشکیل می دهند. اگر اروپا در اعمال تعرفه های سنگین بر خودروهای الکتریکی چینی از آمریکا پیروی کند، صنعت چین با فشار زیادی مواجه خواهد شد. این اقدامات تعرفه‌ای بیشتر به خودروسازان چینی انگیزه می‌دهد تا جابه‌جایی پایگاه‌های خود را تسریع کنند، سرمایه‌گذاری‌های خارجی را گسترش دهند و شرکای جدیدی برای مقابله با موانع تجاری در حال افزایش پیدا کنند.
• اگرچه ایالات متحده با افزایش تعرفه ها، ورود خودروهای الکتریکی چینی به بازار خود را دشوارتر می کند اما شرکت های خودروهای الکتریکی چینی وارد “حیاط خلوت” بازار ایالات متحده، یعنی بازار آمریکای لاتین شدند. به عنوان مثال، شرکت چینی خودروهای برقی BYD با افتتاح نمایشگاه های بیشتر به ویژه در مکزیک در حال گسترش حضور خود در آمریکای لاتین است. این گسترش به BYD کمک می کند تا با وجود موانع موجود در خود بازار ایالات متحده، شبکه فروش خود را در منطقه ای نزدیک به ایالات متحده توسعه دهد.
• پس از عرضه مدل‌های Han EV، Tang EV و Yuan Plus EV، BYD اخیرا اولین وانت بار خود، SHARK را در مکزیک به نمایش گذاشت. این شرکت برنامه هایی برای ساخت کارخانه هایی در مکزیک برای تولید و فروش مستقیم دارد، به این امید که با یک زنجیره تامین محلی بتواند سهم بازار خود را در آمریکای لاتین افزایش دهد.
• برای BYD بازار خودروهای سواری مکزیک ارزش زیادی است. از زمانی که در مارس 2023 شروع به فروش خودروهای برقی و پلاگین هیبریدی در مکزیک کرد، مکزیک به سرعت به بازار عمده ای برای صادرات خودروهای چینی تبدیل شد. بر اساس گزارش اداره کل گمرک چین، در سال 2023، بعد از روسیه، مکزیک دومین واردکننده بزرگ خودروهای چینی شد.
• علاوه بر این، برندهای چینی بیشتری به دنبال سرمایه گذاری در کارخانه های تولیدی در مکزیک هستند. در سال 2017، BAIC Foton اولین کارخانه خود را در Jalisco، مکزیک افتتاح کرد و انتظار می‌رود که سایر خودروسازان چینی مانند BYD، SAIC MG و Chery از این روند پیروی کنند.
• از دیدگاه ایالات متحده، سرمایه گذاری های قابل توجه شرکت های قدرتمند چینی مانند BYD در مکزیک به عنوان اقدامات استراتژیک برای استفاده از توافق نامه ایالات متحده، مکزیک و کانادا (USMCA) تلقی می شود. این شرکت‌ها با حضور در مکزیک ممکن است سعی کنند از طریق قرارداد تجاری راحت‌تر وارد بازار آمریکا شوند. این وضعیت می تواند ایالات متحده را وادار به عقب راندن یا مقاومت در برابر این تلاش ها برای محافظت از بازار خود کند.


https://www.digitimes.com/news/a20240516PD212/byd-united-states-mexico-tariff.html


تراشه‌ های حافظه با پهنای باند بالای سامسونگ در تست‌های انویدیا شکست خوردند.
• سامسونگ تراشه های جدید حافظه با پهنای باند بالا (HBM) را توسعه داده است. با این حال، این تراشه ها توسط انویدیا برای استفاده در پردازنده های هوش مصنوعی آن تایید نشده اند. سه نفر از افراد آشنا به این موضوع اظهار داشته اند که تراشه ها به دلیل مشکلات مربوط به تولید گرما و مصرف انرژی در تست های انویدیا شکست خورده اند.
• دلایل شکست سامسونگ در تست های انویدیا برای اولین بار گزارش می شود.
• حافظه با پهنای باند بالا (HBM) ساموسنگ نوعی حافظه تخصصی است که باید متناسب با نیازهای خاص مشتریان مختلف تنظیم شود. سامسونگ اشاره می کند که آنها از نزدیک با مشتریان خود برای بهبود و سفارشی سازی محصولات خود بر اساس نیازهایشان همکاری می کنند.
• پس از آنکه رویترز در ابتدا گزارشی مبنی بر وجود مشکلات مربوط به تراشه‌های HBM سامسونگ منتشر کرد، سامسونگ با بیانیه‌های جداگانه پاسخ داد. سامسونگ ادعاهای مطرح شده در این گزارش را رد کرد و اعلام کرد که هیچ مشکلی در رابطه با تولید گرما و مصرف انرژی وجود ندارد. آنها همچنین خاطرنشان کردند که روند تست آنها بدون مشکل و طبق برنامه های آنها پیش می رود.
• برای سازندگان HBM، رعایت استانداردها و الزامات انویدیا برای موفقیت آینده آنها بسیار مهم است. انویدیا حدود 80 درصد از بازار جهانی GPU را برای برنامه های کاربردی هوش مصنوعی در دست دارد. بنابراین، کسب تاییدیه انویدیا باعث افزایش شهرت سازندگان HBM و افزایش سود آنها می شود.
• سامسونگ از سال گذشته تلاش کرده است تا تاییدیه انویدیا را برای تراشه های حافظه HBM3 و HBM3E خود دریافت کند. به گفته سه منبع، تراشه‌های سامسونگ تحت آزمایش‌های انویدیا قرار گرفته‌اند. دو نفر از این منابع اشاره کردند که در ماه آوریل، تراشه‌های 8 لایه و 12 لایه HBM3E سامسونگ یکی از این تست‌ها را رد نکردند.
• مشخص نیست که آیا مشکلات مربوط به تراشه های HBM3 و HBM3E سامسونگ می توانند به سرعت برطرف شوند یا خیر. این عدم موفقیت در برآورده کردن استانداردهای انویدیا باعث نگرانی در صنعت و سرمایه گذاران شده است. این نگرانی وجود دارد که سامسونگ ممکن است حتی بیشتر از رقبای خود، اس کی هاینیکس و میکرون تکنولوژی در بازار HBM عقب بماند.
• پس از انتشار این خبر، قیمت سهام سامسونگ در معاملات اولیه روز جمعه 2 درصد کاهش یافت که عملکرد کمی بدتر از کل بازار بود.
• برخلاف سامسونگ، اس کی هاینیکس، یکی دیگر از شرکت های کره جنوبی، تامین کننده اصلی تراشه های HBM برای انویدیا است. اس کی هاینیکس از ژوئن 2022 تراشه‌های HBM3 را ارائه می‌کند و در اواخر مارس تراشه‌های پیشرفته‌تر HBM3E را عرضه کرد.
میکرون تکنولوژی، یکی دیگر از سازندگان بزرگ دیگر HBM، همچنین گفته است که HBM3E را به انویدیا عرضه خواهد کرد.
• سامسونگ در این هفته رئیس واحد نیمه هادی خود را تغییر داد که تحلیلگران آن را نشانه ای از نگرانی سامسونگ در مورد عقب افتادن در بازار HBM تفسیر می کنند.
• کارشناسان امید زیادی داشتند که سامسونگ به عنوان بزرگترین تولید کننده تراشه های حافظه در جهان، به سرعت استانداردهای انویدیا را پشت سر بگذارد. با این حال، جف کیم، رئیس تحقیقات KB Securities، توضیح داد که انتظار می‌رود محصولات تخصصی مانند تراشه‌های HBM مدتی طول بکشد تا ارزیابی عملکرد را پشت سر بگذارند.
• اگرچه سامسونگ عرضه تراشه‌های HBM3 به انویدیا را آغاز نکرده است، اما این تراشه‌ها را در اختیار شرکت‌های دیگری AMD قرار می‌دهد. سامسونگ همچنین در حال برنامه ریزی برای شروع تولید انبوه تراشه های HBM3E خود در سه ماهه دوم است. سامسونگ در بیانیه خود به رویترز تأیید کرد که جدول زمانی تولید آنها طبق برنامه ریزی انجام شده است.
• تحلیلگران معتقدند اس کی هاینیکس نسبت به سامسونگ در تراشه های HBM برتری تکنولوژیکی دارد زیرا اس کی هاینیکس که اولین تراشه HBM را در سال 2013 عرضه کرد، در ده سال گذشته زمان و منابع بیشتری را به تحقیق و توسعه HBM اختصاص داده است. این سرمایه گذاری گسترده به موقعیت پیشرو اس کی هاینیکس در بازار کمک کرده است.
• طبق گفته شرکت تحقیقاتی Trendforce، تراشه‌های HBM3E در سال 2024 به محصول غالب HBM در بازار تبدیل خواهند شد.
• اس کی هاینیکس پیش‌بینی می‌کند که تقاضا برای تراشه‌های HBM با نرخ رشد سالانه 82 درصدی تا سال 2027 رشد قابل‌توجهی خواهد داشت.
• تحلیلگران خاطرنشان کرده‌اند که سامسونگ در بازار HBM موقعیت نسبتا ضعیف‌تری دارد. این ضعف توسط سرمایه گذاران شناسایی شده و در عملکرد سهام سامسونگ منعکس شده است. به طور مشخص، سهام سامسونگ از ابتدای سال تاکنون 2 درصد کاهش یافته است. در مقابل، اس کی هاینیکس و میکرون تکنولوژی که در بازار HBM قدرتمندتر هستند، سهام خود را به میزان قابل توجهی افزایش دادند، به طوری کهاس کی هاینیکس 42 درصد و سهام میکرون تکنولوژی 48 درصد در مدت مشابه افزایش یافتند.


https://www.reuters.com/technology/samsungs-hbm-chips-failing-nvidia-tests-due-heat-power-consumption-woes-sources-2024-05-23/


انویدیا قیمت ها را در نبرد با تراشه های هوآوی در چین کاهش داد.
• انویدیا یک تراشه هوش مصنوعی پیشرفته به طور خاص برای بازار چین توسعه داده است. با این حال، عرضه این تراشه چندان موفقیت آمیز نبوده است. عرضه مازاد این تراشه باعث شده است تا با قیمت کمتری نسبت به تراشه رقیب تولید شده توسط شرکت هوآوی به فروش برسد.
• کاهش قیمت تراشه های هوش مصنوعی انویدیا نشان دهنده مشکلاتی است که این شرکت در چین تجربه می کند. این چالش ها به دلیل تحریم های ایالات متحده بر صادرات تراشه های هوش مصنوعی و افزایش رقابت در بازار چین است. این عوامل باعث ایجاد عدم اطمینان در مورد آینده انویدیا در چین می شود، بازاری که 17 درصد از درآمد آن را در سال مالی 2024 به خود اختصاص داده است.
• افزایش رقابت در چین یک علامت هشدار برای سرمایه گذاران Nvidia است. با وجود افزایش شدید قیمت سهام انویدیا، چالش‌های رقابتی در چین حاکی از خطرات بالقوه برای عملکرد آینده این شرکت است.
• انویدیا سال گذشته سه تراشه جدید(HGX H20, L20 PCIe, L2 PCIe) به طور خاص برای بازار چین توسعه دادند. آنها این کار را به دلیل تحریم های ایالات متحده که مانع از فروش پیشرفته ترین تراشه های خود به چین می شود، انجام دادند.
• تراشه H20 که قدرتمندترین تراشه انویدیا است که در چین فروخته می شود، توجه زیادی را به خود جلب کرده است. با این حال، سه منبع به رویترز گفتند که تراشه‌های H20 زیادی در بازار موجود است که نشان می‌دهد مشتری زیادی ندارند.
• از آنجایی که تراشه‌های H20 مازاد بر تقاضا هستند، در مقایسه با Ascend 910B هوآوی که قدرتمندترین تراشه هوش مصنوعی چینی است، با بیش از 10 درصد تخفیف به فروش می‌رسند.
• تحلیلگران معتقدند انویدیا تلاش های قابل توجهی برای حفظ حضور خود در بازار چین انجام می دهد. با این حال، آینده موفقیت انویدیا در این بازار چین نامشخص است.
• طبق گزارش شرکت تحقیقات بازار چین CCID Consulting، انتظار می‌رود چین تا سال 2035 بیش از 30 درصد از سهم بازار جهانی صنعت هوش مصنوعی را در اختیار داشته باشد.
• انویدیا با وضعیت حساسی مواجه است که در آن باید روابط خود را با بازار چین و تنش های بین ایالات متحده و چین به دقت مدیریت کنند. هبی چن، تحلیلگر بازار، اشاره می کند که انویدیا در تلاش است تا با احتیاط با این وضعیت برخورد کند، آنها همچنین برای پیامدهای منفی بالقوه در دراز مدت آماده می شوند.
• بر اساس گزارش درآمد سه ماهه اول انویدیا در روز چهارشنبه ارائه شد، مدیران ارشد هشدار دادند که تجارت آنها در چین به دلیل تحریم ها نسبت به سطوح قبلی به طور قابل توجهی کاهش یافته است.
• کولت کرس، مدیر مالی انویدیا، اظهار داشت که درآمد مرکز داده آن‌ها در چین از زمان اعمال محدودیت‌های جدید کنترل صادرات در ماه اکتبر به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. او همچنین انتظار دارد که بازار چین در آینده همچنان بسیار رقابتی باشد.
• تحلیلگران معتقدند عملکرد تراشه H20 انویدیا نقش مهمی در تعیین موفقیت آن در چین خواهد داشت. به‌علاوه، چشم‌انداز آتی آن به این بستگی دارد که چقدر می‌تواند با هواوی رقابت کند.
• هواوی به تازگی و از سال گذشته شروع به رقابت مستقیم با انویدیا کرده است. به گفته منابع، هواوی قصد دارد تعداد تراشه Ascend 910B خود را در سال جاری به میزان قابل توجهی افزایش دهد. این منابع ادعا می کنند که تراشه هوآوی، Ascend 910B، عملکرد بهتری نسبت به تراشه H20 انویدیا در برخی جنبه ها مهم دارد.
• در شش ماه گذشته، تنها پنج خریدار یا سازمان مرتبط با دولت به خرید تراشه‌های H20 از انویدیا علاقه نشان داده‌اند. در مقایسه مدت مشابه، رویترز دریافت که تعداد زیادی خریدار بالقوه علاقه مند به خرید تراشه 910B هواوی وجود دارد. با این حال، شایان ذکر است که این اطلاعات بر اساس داده‌های خرید دولتی موجود است که توسط رویترز بررسی شده است، که ممکن است همه خریدها را پوشش ندهد و ممکن است به طور کامل تقاضای واقعی بازار را نشان ندهد.
• تراشه های H800 و A800 انویدیا در چین به دلیل تحریم های ایالات متحده ممنوع هستند. هدف از این تحریم ها محدود کردن توانایی چین برای توسعه فناوری پیشرفته است. علاوه بر این، سایر خطوط تولید انویدیا مانند H100 و B100 نیز به دلیل این تحریم ها ممنوع شده اند.
• یک مانع مهم برای موفقیت تراشه H20 انویدیا در چین، دستورالعمل دولت پکن است که به شرکت‌ها دستور داده است تا تراشه‌های ساخت چین را خریداری کنند. با این حال، دو منبع از هر سه منبع ذکر کردند که این دستورات در ماه‌های اخیر کمتر سخت‌گیری یا کاهش یافته است.
• تراشه H20 انویدیا ماه گذشته به راحتی در چین در دسترس قرار گرفت. پس از در دسترس قرار گرفتن، ظرف مدت کوتاهی کمی بیش از یک ماه به مشتریان تحویل داده شد.
• برخی از شرکت‌های بزرگ فناوری چین، مانند علی‌بابا، تراشه‌های H20 را از انویدیا سفارش داده‌اند. طبق گفته دو منبع، علی بابا بیش از 30000 تراشه H20 سفارش داده است.
• توزیع‌کنندگان سرور در چین تراشه‌های H20 را با قیمت‌های تقریباً 100000 یوان در هر کارت می‌فروشند. آنها همچنین سرورهایی را با هشت عدد از این کارت ها به قیمت تقریباً بین 1.1 میلیون یوان تا 1.3 میلیون یوان برای هر سرور می فروشند. در مقابل، توزیع‌کنندگان هواوی تراشه 910B را با قیمتی بیش از 120000 یوان در هر کارت می‌فروشند. به طور مشابه، سرور مجهز به هشت کارت Huawei 910B با محدوده قیمتی بین 1.3 میلیون یوان تا 1.5 میلیون یوان برای هر سرور شروع می شود. این منابع همچنین اشاره کردند که قیمت تراشه‌های H20 و 910B هواوی بسته به تعداد سفارش‌های انجام‌شده متفاوت است.
• دیلان پاتل، بنیانگذار گروه تحقیقاتی SemiAnalysis، پیش بینی می کند که نزدیک به یک میلیون تراشه H20 در نیمه دوم سال 2024 به چین ارسال خواهد شد. پاتل پیشنهاد می کند که انویدیا برای موفقیت در بازار چینی ها باید از نظر قیمت با هواوی رقابت کند. طبق گفته پاتل، تولید تراشه H20 در مقایسه با تراشه H100 گران‌تر است زیرا ظرفیت حافظه بالاتری دارد. با این حال، با وجود هزینه ساخت بالاتر، تراشه H20 با نصف قیمت تراشه H100 به فروش می رسد. تراشه H100 که یک تراشه قدرتمند انویدیا است، در سال 2022 صادرات آن به چین ممنوع شد.


https://www.reuters.com/technology/nvidia-cuts-china-prices-huawei-chip-fight-sources-say-2024-05-24/


TSMC مجوز دائمی کاربر نهایی معتبر (validated end-user) را برای کارخانه نانجینگ چین از ایالات متحده دریافت کرد.
• در 23 مارس، وزارت بازرگانی ایالات متحده به TSMC Nanjing مجوز کاربر نهایی معتبر (VEU) را اعطا کرد. این مجوز جایگزین معافیت موقتی می شود که در اکتبر 2022 اعطا شده بود. اکنون، TSMC Nanjing دارای تأییدیه دائمی و رسمی از دولت ایالات متحده برای فعالیت یا انجام فعالیت های تجاری خاص است که جایگزین مجوز موقت قبلی می شود.
• معافیت موقت یک ساله که قبلاً توسط وزارت بازرگانی ایالات متحده به کارخانه نانجینگ TSMC اعطا شده بود، در 31 می به پایان می رسد.
• کارشناسان صنعت بر این باورند که مجوز کاربر نهایی معتبر (VEU) اعطا شده به TSMC برخلاف معافیت یک ساله قبلی، یک مجوز طولانی مدت است. در نتیجه، TSMC مجبور نیست هر سال برای مجوز ویژه از وزارت بازرگانی ایالات متحده درخواست مجدد کند، مشروط بر اینکه هیچ تغییری در روند تولید آن در تاسیسات نانجینگ ایجاد نشود. این مجوز به TSMC ثبات و اطمینان بیشتری برای عملیات خود در کارخانه نانجینگ ارائه می دهد.
• کارخانه نانجینگ TSMC در حال حاضر تراشه‌هایی را با استفاده از نسل فناوری 16 نانومتری و 28 نانومتری تولید می‌کند. علاوه بر این، اخیراً، TSMC اعلام کرد که قصد دارد ظرفیت تولید خود را به طور خاص برای نسل فناوری 28 نانومتری در تاسیسات نانجینگ افزایش دهد. این نشان دهنده سرمایه گذاری مداوم و تمرکز بر افزایش توانایی آنها برای تولید تراشه های 28 نانومتری در این مکان است.
• کارخانه نانجینگ TSMC دارای سرمایه 28.83 میلیارد دلار تایوان(NT$) است. در سال 2023، 61.35 میلیارد دلار تایوان درآمد و 21.755 میلیارد دلار تایوان سود خالص به دست آورد. با این حال، این سود خالص تنها 2.6 درصد از کل سود خالص TSMC به مبلغ 838.498 میلیارد دلار تایوان در سال 2023 است، به این معنی که کارخانه نانجینگ بخش کوچکی از درآمد کلی TSMC دارد.
• کارخانه نانجینگ TSMC ، ابتدا در تولید تراشه با استفاده از نسل فناوری 16 نانومتری تخصص داشت. با این حال، در سال 2021، TSMC برنامه‌های خود را برای سرمایه‌گذاری 80 میلیارد دلار تایوان برای افزایش ظرفیت کارخانه برای نسل فناوری 28 نانومتری، که یک نسل فناوری بالغ در نظر گرفته می‌شود، اعلام کرد. هدف این توسعه دستیابی به حداکثر ظرفیت تولید ماهانه 40000 ویفر است. این سرمایه‌گذاری به دلیل تقاضای قوی برای ویفرهای خودرو و سایر محصولاتی است که از فرآیند 28 نانومتری استفاده می‌کنند.


https://www.digitimes.com/news/a20240524VL201/tsmc-us-department-of-commerce.html


در سال 2024 تولید ریزتراشه 3 نانومتری TSMC بیش از 300 درصد افزایش می یابد.
نکات زیر نشان‌دهنده برنامه‌های TSMC برای افزایش تولید، سرمایه‌گذاری در فناوری‌های جدید، گسترش در سراسر جهان و پاسخگویی به تقاضای فزاینده برای نیمه‌هادی‌های پیشرفته، به‌ویژه به دلیل هوش مصنوعی و سایر فناوری‌های نوظهور است.
• توسعه تولید تراشه 3 نانومتری TSMC:
TSMC قصد دارد تولید تراشه های 3 نانومتری خود را افزایش دهد و پیش بینی می کند که تولید در سال 2024 نسبت به سال 2023 سه برابر شود. این توسعه ناشی از تقاضای بالای مشتریان و نیاز به رفع کمبودهای فعلی در نسل فناوری 3 نانومتری است.
• رشد ظرفیت و پروژه های کارخانه ریزتراشه جدید:
پیش بینی می شود ظرفیت تولید نسل فناوری پیشرفته TSMC، که شامل نسل لبه فناوری است، با نرخ رشد سالانه ترکیبی 25 درصد از سال 2020 تا 2024 رشد کند. در پاسخ به نیازهای فزاینده بازار و پیشرفت‌های تکنولوژیکی، TSMC هفت پروژه کارخانه ریزتراشه جدید را در سال 2024 آغاز خواهد کرد. این پروژه‌ها بخشی از توسعه راهبردی TSMC برای پاسخگویی به تقاضاهای آینده و افزایش ظرفیت تولید آن هستند.
• کارخانه های ریزتراشه جدید و پیشرفت های فناورانه:
TSMC در حال توسعه تاسیسات کارخانه های ریزتراشه در تایوان برای پشتیبانی از پیشرفت های فناورانه خود است. Fab 20 در Hsinchu و Fab 22 در Kaohsiung بر روی تولید فناوری 2 نانومتری تمرکز خواهند کرد و تولید تجاری آن برای سال 2025 در نظر گرفته شده است. علاوه بر این، دو کارخانه ریزتراشه جدید برای بسته‌بندی پیشرفته، AP5 در Taichung و AP7 در Chiayi، قابلیت‌های TSMC را در فناوری‌های CoWoS و SoIC، که برای کاربردهای نیمه هادی پیشرفته حیاتی است، افزایش می‌دهند.
• توسعه در خارج از تایوان:
TSMC در حال گسترش ردپای جهانی خود با محصولات جدید در ایالات متحده و ژاپن است. اولین کارخانه ریزتراشه با نسل فناوری 4 نانومتری در آریزونا قرار است در سال 2025 تولید انبوه را آغاز کند. کارخانه دوم در آریزونا، تولید نسل فناوری 3/2 نانومتری را هدف قرار خواهد داد و تولید آن در سال 2028 آغاز خواهد شد در ژاپن، کارخانه کوماموتو تولید انبوه فناوری های 12/16 نانومتری و 22/28 نانومتری را در اواخر سال 2024 آغاز خواهد کرد. سرمایه گذاری مشترک TSMC با سونی، دنسو، و تویوتا قصد دارد یک فن‌آوری ویژه دیگر بسازد که انتظار می‌رود ساخت آن در اواخر سال ۲۰۲۴ آغاز شود و تولید آن تا پایان سال ۲۰۲۷ آغاز شود.
• پذیرش فناوری EUV:
از سال 2019، TSMC سرمایه گذاری زیادی در فناوری لیتوگرافی فرابنفش شدید (EUV) انجام داده است تا قابلیت های تولید نیمه هادی خود را افزایش دهد. تعداد ماشین‌های EUV نصب شده در کارخانه‌های TSMC بین سال‌های 2019 تا 2023 ده برابر افزایش یافته است که نشان دهنده 56 درصد از کل ماشین‌های EUV فروخته شده در سطح جهان است. این پذیرش به TSMC اجازه می دهد تا اجزای نیمه هادی پیشرفته و دقیق تری تولید کند و مزیت رقابتی خود را حفظ کند.
• چشم انداز بازار و تاثیر هوش مصنوعی:
هوش مصنوعی (AI) صنایع مختلف را متحول می کند و تقاضا برای نیمه هادی های پیشرفته را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. TSMC پیش بینی می کند که تقاضای هوش مصنوعی در سال 2024، 2.5 برابر بیشتر خواهد شد. انتظار می رود بازار نیمه هادی ها در سال 2024، 10 درصد رشد کند و تولید ویفر 15 تا 20 درصد افزایش یابد. با وجود چالش‌های سال 2023، مانند تعدیل موجودی، بازار تلفن‌های همراه، رایانه‌های شخصی و برنامه‌های صنعتی در حال بهبود است. با این حال، تقاضای بخش خودرو همچنان کند است، در حالی که انتظار می‌رود بخش اینترنت اشیا (IoT) با نرخ آهسته‌تری 7 تا 9 درصد رشد کند.
• اثر اقتصادی:
پیش‌بینی می‌شود که ارزش صنعت نیمه هادی، از جمله حافظه، در سال 2024 به 650 میلیارد دلار برسد، که سهم تولید ویفر 150 میلیارد دلار است. انتظار می رود تا سال 2030 ارزش کل خروجی نیمه هادی ها به 1 تریلیون دلار افزایش یابد و تولید ویفر به 250 میلیارد دلار برسد. این پیشرفت ها 145 تریلیون دلار به تولید ناخالص داخلی جهانی کمک می کند.
• استراتژی تولید جهانی:
پلتفرم تولید و مدیریت جهانی TSMC مدل مفهومی One Fab را پیاده‌سازی می‌کند و ثبات و کیفیت را در تمام کارخانه‌های خود در سراسر جهان ارتقا می‌دهد. این رویکرد باعث افزایش کارایی و ثبات عملیاتی و در عین حال تقویت شیوه‌های تولید سبز می‌شود. TSMC همچنین بر توسعه استعدادهای محلی و بومی سازی زنجیره تامین خود تمرکز می کند و قابلیت های تولید پایدار و انعطاف پذیر را تضمین می کند.


https://www.digitimes.com/news/a20240523PD216/tsmc-3nm-fab-2024-capacity-expansion.html


رئیس بخش نیمه هادی سامسونگ الکترونیکس تغییر کرد.
• Jun Young Hyun که تجربه زیادی در تراشه های حافظه دارد، به عنوان رهبر جدید منصوب شد.
• انتصاب او در سن بازنشستگی معمولاً برای مدیران سامسونگ انجام می شود که نشان دهنده ماهیت حیاتی این تغییر رهبری است.
• Kyung Kye-hyun، رئیس قبلی، اکنون رهبری موسسه فناوری پیشرفته سامسونگ و تیم تجاری آینده را بر عهده خواهد داشت.
• جون در سال 2000 به بخش نیمه هادی سامسونگ پیوست.
• او نقش کلیدی در توسعه تراشه های DRAM و حافظه فلش برای گوشی های هوشمند و سرورها داشت.
• سامسونگ در تراشه های HBM از اس کی هاینیکس عقب افتاده است.
• تحلیلگران تغییر مدیریت در اواسط سال را غیرعادی و نشانه ای از نیاز فوری سامسونگ به احیای تجارت نیمه هادی خود می دانند.
• پس از اعلام این خبر، سهام سامسونگ اندکی کاهش یافت، در حالی که سهام اس کی هاینیکس افزایش یافت.
• اس کی هاینیکس در تامین حافظه برای خدمات هوش مصنوعی مانند ChatGPT پیشتاز است.
• سامسونگ تولید انبوه هشت لایه HBM3E را آغاز کرده و قصد دارد تراشه های 12 لایه HBM را در سه ماهه دوم سال 2024 تولید کند.
• این شرکت انتظار دارد عرضه HBM خود در سال 2024 نسبت به سال قبل سه برابر شود.


https://www.bloomberg.com/news/articles/2024-05-21/samsung-replaces-chip-division-chief-as-it-tries-to-catch-hynix