نقشآفرینی چشمگیر گروه صنعتی تاتا در توسعه اکوسیستم نیمههادی هند
گروه تاتا[1] یکی از بزرگترین و پرنفوذترین گروههای صنعتی در هند است که تاریخچهای بیش از 150 سال دارد. این گروه که توسط جمشیدجی تاتا در سال 1868 تاسیس شد، در زمینههای مختلفی از جمله فولاد، خودرو، انرژی، مواد شیمیایی، مخابرات و فناوری اطلاعات فعالیت دارد. شرکتهای تحت مدیریت این گروه، مانند تاتا موتورز[2] و تاتا استیل[3] در بازارهای جهانی نیز حضوری قابل توجه دارند. تاتا با تکیه بر نوآوری و تمرکز بر توسعه پایدار، همواره به دنبال ارائه محصولات و خدماتی است که زندگی مردم را بهبود بخشد.
در سالهای اخیر، گروه تاتا به طور ویژه به صنعت میکروالکترونیک توجه کرده است، زیرا این صنعت به عنوان ستون فقرات فناوریهای مدرن از جمله هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، و خودروهای برقی شناخته میشود. با توجه به تقاضای روزافزون برای محصولات الکترونیکی و نقش حیاتی نیمههادیها در این محصولات، گروه تاتا سرمایهگذاریهای گستردهای را در این حوزه انجام داده است.
حمایت پایدار و تسهیلاتی که دولت هند در اختیار بازیگران صنعت نیمههادی این کشور قرار میدهد، باعث شده هلدینگهای بزرگ صنعتی از جمله گروه تاتا به فعالیت در این حوزه ترغیب شوند. به عنوان نمونه میتوان به تامین 70 درصد از هزینه ساخت کارخانه ریزتراشه گروه تاتا توسط دولت هند اشاره کرد. همچنین در بسیاری از پروژههای دیگر دولت هند تسهیلات و یارانههایی را برای این گروه فراهم کرده است.
از نگاه بینالمللی نیز با توجه به تنشهای شدیدی که در چند سال اخیر بین آمریکا و چین در صنعت میکروالکترونیک بوجود آمده و به جنگ سرد فناوری یا جنگ تراشه[4] مشهور شده است، میتوان توسعه سریع اکوسیستم نیمههادی هند را نتیجهای از تصمیم راهبردی آمریکا برای قرار دادن هند به عنوان رقیبی بزرگ و در سطح جهانی در بازار میکروالکترونیک برای چین در نظر گرفت.
در ادامه این یادداشت به بررسی مهمترین اقدامات گروه تاتا به منظور توسعه صنعت ریزتراشه در کشور هند میپردازیم:
همکاری با تایوان و توسعه ظرفیت تولید
گروه تاتا در تلاش است تا با استفاده از تخصص و تجربه کشورهای پیشرو در صنعت نیمههادی، زیرساختهای لازم برای تولید ریزتراشه در هند را توسعه دهد. مهمترین اقدام این گروه در این زمینه، همکاری با شرکت تایوانی PSMC برای ساخت کارخانه ریزتراشه در شهرDholera استان گجرات میباشد. مجموع سرمایهگذاری لازم برای این کارخانه برابر 11 میلیارد دلار است و حدود 20.000 شغل به صورت مستقیم و غیر مستقیم ایجاد میکند. ظرفیت تولید این کارخانه 50 هزار ویفر در ماه است و پیشبینی میشود همکاری با PSMC و انتقال دانش از تایوان به هند باعث دستیابی گروه تاتا به فناوری ساخت ریزتراشه در نسل فناوری ۶۵ نانومتری شود.
یکی دیگر از مهمترین زیرساختهای تولید ریزتراشه، نیروی انسانی متخصص است که در این زمینه نیز گروه تاتا همکاری خود را با تایوان آغاز کرده است. بر اساس گزارشها، این گروه مذاکراتی با شرکتهای تایوانی برای جذب نیروی انسانی متخصص و استفاده از فناوریهای پیشرفته تولید نیمههادی داشته است. تاتا به طور ویژه روی جذب نیروی انسانی متخصص از تایوان حساب باز کرده است. این گروه در تاریخ 13 آوریل در شهر هسینچو، تایوان، یک نمایشگاه برگزار کرد تا متخصصان صنعت نیمههادی را برای تاسیسات جدید تولید ریزتراشه خود به هند جذب کند. تاتا به دنبال جذب استعدادهایی با 5 تا 16 سال تجربه در زمینه تولید ریزتراشه است. نقشهای مورد نیاز شامل مهندسان تجهیزات، مهندسان تولید و مهندسان اتوماسیون، علاوه بر کسانی که توانایی انجام تعمیرات الکتریکی و مکانیکی را دارند، میشود. این افراد طبق برنامه، 18 ماه در تایوان آموزش خواهند دید و سپس به هند منتقل میشوند.
به گزارش The Economic Times، پیشبینی میشود که هند در سال 2024 به 40,000 تا 50,000 نیروی ماهر در بخش نیمههادی نیاز داشته باشد که این رقم نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری بین 25 تا 30 درصد خواهد داشت. علاوه بر این، صنعت ریزتراشه هند انتظار دارد در پنج سال آینده شاهد افزایش قابل توجهی در تعداد فرصتهای شغلی باشد، به طوری که تخمین زده میشود بین 800,000 تا یک میلیون موقعیت شغلی در این صنعت ایجاد شود.
علاوه بر این، تایوانیها معتقدند که هند میتواند جایگزینی مناسب برای چین در تولید نیمههادیها باشد. جوزف وو، وزیر امور خارجه تایوان، اشاره کرده است که هند با داشتن نیروی انسانی متخصص و سیاستهای حمایتی، میتواند نقش مهمی در زنجیره تامین جهانی نیمههادیها ایفا کند.
سرمایهگذاریهای راهبردی
گروه تاتا همچنین با انجام سرمایهگذاریهای راهبردی در زمینههای مختلف، به دنبال ایجاد پایههای توسعه در صنعت نیمههادی هند است. یکی از این سرمایهگذاریها، همکاری با شرکت تسلا برای تولید قطعات الکترونیکی خودروهای برقی است. این همکاری نه تنها به پیشرفت صنعت نیمههادی در هند کمک میکند، بلکه به هند در رقابت جهانی نیز مزیت راهبردی میدهد. در حال حاضر بیش از 62 درصد از سهم بازار خودروهای برقی در هند متعلق به گروه تاتا میباشد (شکل 1) و این موضوع دلیل اشتیاق تسلا برای همکاری با این گروه را نشان میدهد.
در زمان دیدار بین ایلان ماسک، مدیر عامل تسلا، و نارندرا مودی، نخستوزیر هند، گزارش شده است که تسلا با گروه صنعتی تاتا به منظور تامین ریزتراشه مذاکره کرده است. به نظر میرسد تسلا به دنبال تکیه بر تامینکنندگان قطعات محلی به جای شرکتهای بزرگ الکترونیکی بینالمللی برای ایجاد یک اکوسیستم خودروهای الکتریکی در هند است.
علاوه بر همکاری با تسلا، گروه تاتا با دیگر شرکتهای فناوری پیشرو نیز همکاری دارد. برای مثال، همکاری با شرکت مدیاتک برای تحقیق و توسعه در زمینه ریزتراشههای پیشرفته در هند و همکاری با اپل به منظور تولید ریزتراشه و قطعات الکترونیکی دیگر در گوشیهای آیفون از جمله این فعالیتهاست. علاوه بر این، تاتا علاقه خود را برای همکاری با دیگر شرکتهای این حوزه در بخشهای مختلف زنجیره ارزش ریزتراشه نشان داده است. این همکاریها به توسعه زیرساختهای تولید نیمههادی در هند و افزایش توانمندیهای فنی این کشور کمک میکند.
جمعبندی
در نهایت باید گفت گروه تاتا با اقدامات گسترده خود در زمینه توسعه صنعت ریزتراشه در هند، نقش مهمی در تحول این صنعت در این کشور ایفا میکند. با استفاده از تخصص و تجربه خود، همکاری با شرکتهای بینالمللی و جذب نیروی انسانی متخصص، این گروه میتواند به افزایش ظرفیت تولید و کاهش وابستگی به واردات ریزتراشه کمک کند.کاهش وابستگی به واردات ریزتراشه موضوعی است که پس از همهگیری ویروس کرونا و سپس تحریم روسیه و چین در سالیان اخیر باعث ایحاد دغدغه برای بسیاری از کشورها از جمله هند شده است. اقدامات تاتا علاوه بر اینکه باعث رشد قابل توجه اکوسیستم میکروالکترونیک هند میشود، به افزایش رقابتپذیری محصولات داخلی و رشد اقتصادی این کشور نیز منجر میشود. از آنجایی که ریزتراشه DNA فناوریهای مدرن است، داشتن اکوسیستم قدرتمندی در صنعت ریزتراشه، پایههای محکمی برای ظهور غولهای فناوری و تولیدکنندههای بزرگ وسایل الکترونیکی میشود. این موضوعی است که تاتا عمیقا آن را درک کرده است.
مراجع
A Tata-Tesla deal has just won India a big strategic edge. (2024). The Economic Times. [online] 16 Apr. Available at: https://economictimes.indiatimes.com/industry/cons-products/electronics/a-tata-tesla-deal-has-just-won-india-a-big-strategic-edge/articleshow/109340339.cms
DIGITIMES. (2024). Indian delegation harnesses Taiwanese expertise for semiconductor ecosystem development. [online] Available at: https://www.digitimes.com/news/a20240603VL201/india-taiwan-semiconductor-ic-manufacturing-memory-chips-development.html
DIGITIMES. (2024). Apple plans to make 25% of iPhones in India by 2028. [online] Available at: https://www.digitimes.com/news/a20240514VL203/apple-india-ict-manufacturing-iphone-2028.html?mod=3&q=india
DIGITIMES. (2024). MediaTek bullish on expanding market presence and R&D operations in India. [online] Available at: https://www.digitimes.com/news/a20240429VL205/mediatek-india-market-r_d-expansion.html
DNA India. (n.d.). India can replace China as semiconductors manufacturer, says Taiwan FM Joseph Wu. [online] Available at: https://www.dnaindia.com/world/report-india-can-replace-china-as-semiconductors-manufacturer-says-taiwan-fm-joseph-wu-3085166
DIGITIMES. (2024). Tesla reportedly in talks with Tata for chip supply, prioritizes local partners over international giants. [online] Available at: https://www.digitimes.com/news/a20240416VL200/tesla-india-automotive-ic-supply.html?mod=3&q=tata+tesla
[1] Tata
[2] Tata Motors
[3] Tata Steel
[4] Chip War